Jednym z najważniejszych elementów każdego silnika samochodowego jest zawór recyrkulacji spalin (EGR). To urządzenie ogranicza gromadzenie się nagaru, który jest często obecny w silnikach samochodowych. Jest ono również odpowiedzialne za zmniejszenie ilości toksycznych tlenków azotu, które zanieczyszczają atmosferę. Jeśli to urządzenie ulegnie uszkodzeniu, możesz spodziewać się, że Twój samochód będzie pracował słabo. Może wystąpić nierówna praca na biegu jałowym, zmniejszona moc i spadek skuteczności działania pedału gazu. Uszkodzony zawór EGR może być niebezpieczny, więc jeśli podejrzewasz, że jest on przyczyną problemów w Twoim samochodzie, warto skorzystać z fachowej diagnostyki.
W większości przypadków problem z zaworem EGR jest spowodowany zatkaniem kanałów w kolektorze dolotowym. Istnieje jednak kilka różnych typów zaworów. Niektóre z nich to zawór zwrotny, sterowany podciśnieniem i elektroniczny. Korzystając z narzędzia skanującego OBD-2, możesz łatwo określić typ zaworu EGR, w jaki wyposażony jest Twój samochód. Jeżeli EGR jest sterowany podciśnieniem, możesz użyć testera podciśnienia, aby sprawdzić, czy jest zatkany. W przypadku elektronicznego EGR możesz wykonać ten sam test za pomocą multimetru.
Pierwszą oznaką nieprawidłowego działania EGR jest brak paliwa. Kiedy zawór jest zatkany, samochód może być zmuszony do pobierania większej ilości powietrza, aby utrzymać niską temperaturę. Paliwo, które się spala, nie jest spalane prawidłowo, co prowadzi do niepełnego spalania. W rezultacie igła obrotów zmienia się.
Często uszkodzonemu zaworowi EGR towarzyszą inne objawy, takie jak stukanie, nierówna praca na biegu jałowym, spadek mocy lub przerwanie ognia. Odgłos stukania jest również znany jako iskrzenie. Jeśli słyszysz stukanie, jest to znak, że zawór jest zamknięty, co oznacza, że musisz go natychmiast naprawić lub wymienić.
Innym objawem, którego możesz doświadczyć, gdy Twój samochód ma wadliwie działający zawór EGR, jest nieprzyjemny zapach paliwa. Jest to znak, że coś jest nie tak z silnikiem. Chociaż możesz jeździć z niesprawnym zaworem EGR, nie przejdziesz testu emisji spalin.
Po zidentyfikowaniu problemu możesz go naprawić. W tym celu możesz zabrać samochód do renomowanej stacji obsługi i zlecić jej kontrolę. Możesz też skontaktować się z niezależnym warsztatem i poprosić go o opinię.
Jeśli posiadasz Toyotę Corollę, powinieneś skontaktować się z technikiem, aby ustalić, czy przyczyną usterki jest system EGR. W zależności od pojazdu może być konieczne tymczasowe usunięcie przewodu podciśnienia zaworu EGR. W przeciwnym razie możesz spróbować zablokować ołówkiem luźny koniec przewodu.
Możesz też sprawdzić kody usterek. Jeśli komputer silnika wykryje negatywny sygnał, zapali się kontrolka Check Engine. Po zdiagnozowaniu problemu możesz usunąć wadliwy zawór EGR i wymienić go.